یادگیری زبان از طریق فناوری
داود کوهی؛ مرتضی اصل رسولی؛ اابوالفضل فتحی
چکیده
ضرورت استفاده از آموزش آنلاین در طول همه گیری ویروس کرونا و موانع ایجاد شده به دلیل عدم آموزش حضوری، تمرکز محققان را تغییر داده است به آموزش و ارزیابی مبتنی بر وب.
در این راستا، یک طرح ترکیبی متوالی توضیحی برای در نظر گرفتن اثرات ارزیابی پویا مبتنی بر وب (DA) بر دقت دستور زبان، استقلال، و نگرش زبان آموزان انتخاب شد. برای این منظور، یک ...
بیشتر
ضرورت استفاده از آموزش آنلاین در طول همه گیری ویروس کرونا و موانع ایجاد شده به دلیل عدم آموزش حضوری، تمرکز محققان را تغییر داده است به آموزش و ارزیابی مبتنی بر وب.
در این راستا، یک طرح ترکیبی متوالی توضیحی برای در نظر گرفتن اثرات ارزیابی پویا مبتنی بر وب (DA) بر دقت دستور زبان، استقلال، و نگرش زبان آموزان انتخاب شد. برای این منظور، یک نمونه مناسب از 60 زبانآموز مرد انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) انتخاب و در دو گروه ارزیابی پویا مبتنی بر وب و گروه کنترل دستهبندی شدند. ابزار گردآوری داده ها، پیش آزمون و پس آزمون دستور زبان، پیش آزمون و پس آزمون خودمختاری و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. شرکت کنندگان از طریق یک وب طراحی شده بر اساس سطح و نیازهای دانش آموزان در دستور زبان در معرض DA مبتنی بر وب قرار گرفتند، در حالی که فراگیران گروه کنترل گرامر را از طریق روش سنتی آموزش آموختند. بر اساس نتایج آزمون ANCOVA و Mann-Whitney U، میانگین نمرات دقت گرامر و استقلال زبان آموزان در DA مبتنی بر وب در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت. علاوه بر این، نتایج مصاحبه نشان داد که فراگیران نگرش مثبتی نسبت به درمان ارزیابی پویا مبتنی بر وب داشتند. نتایج مصاحبه نیمه ساختاریافته با گروه آزمایش نتایج کمی را تأیید کرد. پلت فرم و روش های به کار گرفته شده در این مطالعه، مفاهیم دلگرم کننده ای را برای حوزه آموزش زبان پیشنهاد می کند که مورد بحث قرار خواهد گرفت.
تحلیل گفتمان
کیمیا سلطانی؛ داود کوهی؛ نسرین حدیدی
چکیده
اگرچه تلاشهای تحقیقاتی بسیاری برای بررسی ساختار بلاغی مقالات پژوهشی از طریق تحلیل حرکتی صورت گرفته است، اما تکرارپذیری این حرکتها در بین بخشهای مقالات مورد توجه قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضر برطرف کردن این شکاف از طریق بررسی تفاوتهای میان رشته ای در تکرارپذیری حرکت هدف (سوالات، فرضیه ها، اهداف تحقیق) در چهار بخش متداول (مقدمه ، ...
بیشتر
اگرچه تلاشهای تحقیقاتی بسیاری برای بررسی ساختار بلاغی مقالات پژوهشی از طریق تحلیل حرکتی صورت گرفته است، اما تکرارپذیری این حرکتها در بین بخشهای مقالات مورد توجه قرار نگرفته است. هدف تحقیق حاضر برطرف کردن این شکاف از طریق بررسی تفاوتهای میان رشته ای در تکرارپذیری حرکت هدف (سوالات، فرضیه ها، اهداف تحقیق) در چهار بخش متداول (مقدمه ، روش ، نتیجه ، بحث) است. بدین منظور ، ۶۰۰ مقاله انگلیسی از چهار مجله معتبر در شش رشته علوم نرم، در محدوده زمانی 2006 و 2018 ، انتخاب شد. نتایج تحلیل کمی نشان داد که تکرارحرکت هدف به تغییر دررشته و بخش مقاله حساس است. بدین معنی که رشته اقتصاد ، بستر اصلی برای تکرار حرکت هدف و روانشناسی شاهد کمترین میزان تکرار آن بود. بعلاوه، حداکثرمیزان تکرار حرکت هدف در بخش بحث و حداقل آن در بخش روش مقالات مشاهده شد. در مرحله کیفی تحقیق، دلایل نویسندگان مقالات برای استفاده از حرکت تکراری که از طریق ایمیل دریافت شده بود مورد تحلیل محتوایی قرار گرفت. بر اساس مضامین مشترک در پاسخ نویسندگان، چهار دلیل اصلی برای استفاده از حرکت تکراری، شامل سیاستهای مجله، راهنمایی خوانندگان، قوانین مختص هررشته و طول مقاله مشخص شد. یافته های این مطالعه ممکن است دید دقیقی از تکرارحرکتی برای محققان ، معلمان و دانشجویان در رشته های مختلف ارائه دهد. مدرسان انگلیسی با اهداف دانشگاهی می توانند آگاهی دانش آموزان را از حرکت تکراری افزایش دهند و آنها را تشویق کنند تا از آن درمقالات خود به عنوان تسهیل کننده درک مطلب استفاده کنند.